Review: The Kyteman Orchestra in Melkweg (8 april 2014)

Je kan haast niet anders dan toch wel een beetje jaloers te zijn op Colin Benders, oftewel Kyteman. Want wat heeft deze jongen het voor elkaar! Ruim twee uur lang staat hij vol passie muziek te maken met zijn vrienden; zonder regels, zonder zorgen, enkel pure lol en muziek. Hij probeert ons nog ergens uit te leggen hoe zij met elkaar communiceren (met handgebaren), en het klinkt allemaal super goed.

Image

Het idee is simpel met deze Jam Sessies. Na het succes van de twee eerdere cd’s wilden ze iets anders, iets losser, met minder regels en minder voorspelbaarheid. Dus hebben ze zich vol gestort op het improviseren en het samenwerken en gaan dat nu uitproberen tijdens verschillende concerten in Nederland. Elke avond wordt volledig opgenomen en aan het eind van de rit verschijnt er een album met een soort van “Best Of” van de Jam Sessies. Elke avond is dus anders. Zoals Colin het zelf zegt: het kan ook verschrikkelijk worden en het zal vast ook wel eens de mist in gaan, maar als een groep muzikanten met zoveel lol voor je neus staan te spelen is het moeilijk daar over te vallen (overigens: tijdens het concert in de Melkweg klonk alles super).

Het merendeel van de nummers vanavond zijn swingend, van jazz tot Afrikaanse invloeden en alles er een beetje tussenin. Hier en daar wordt er een rap toegevoegd, maar het is voornamelijk instrumentaal. Het is mooi om te zien dat er zoveel passievol muziek wordt gemaakt in Nederland. Het eindigt vanavond met een spontane improvisatie met het om stilte sissende publiek, die daarna door Benders meesterlijk wordt getemd in een koor met percussie. Je had er bij moeten zijn.

Naar mijn beste weten zijn alle toekomstige concerten van The Kyteman Orchestra reeds uitverkocht, maar als je nog ergens een kaartje vandaan kan goochelen: doen! Dit zijn de concerten waar nog lang over wordt nagepraat.

kyteman.com