Review: Broken Bells in Melkweg (1 april 2014)

Een paar jaar eerder speelde ze al eens in de Melkweg: Broken Bells. Toen was ik er ook bij en zag twee mannen, James Mercer en Brian Burton (Danger Mouse), als twee eilandjes op het podium staand volledig opgaand in de muziek. Het was een leuke muziekavond, maar echt memorabel was het niet. Nu zijn we een paar jaar later en een nieuw album verder en staan ze er weer: Mercer en Burton.

Image

Het podium ziet er prachtig uit met futuristisch ogende tafels waarop de keyboards staan en een groot rond scherm waar tijdens het gehele concert animaties op worden geprojecteerd. De mannen zelf bewegen nauwelijks. James Mercer staat zo ongeveer het gehele concert  rechts op het podium achter zijn tafeltje met een enkele uitstap naar het midden, terwijl Danger Mouse links staat en slechts voor een paar nummers van plaats wisselt met de drummer. Wederom eilandjes dus en er wordt weinig met het publiek gespeeld. Gelukkig heeft Broken Bells dat ook helemaal niet nodig, want wat een concert! Eigenlijk vanaf het allereerste moment wordt ik overdonderd door het kraakheldere stemgeluid van James Mercer. Zo herinner ik hem echt totaal niet (en ik realiseer me al tijdens het concert dat ik toch echt eens naar The Shins moet gaan luisteren: wat een stem!). En wat klinken de nummers live geweldig zeg!

Ondanks dat ze nog steeds volledig in hun eigen wereldje lijken te verkeren weten Broken Bells toch de zaal te betoveren, alhoewel het even duurt. Helaas heeft ook deze band last van praters, heel veel praters. Ik snap dat je af en toe even tegen elkaar wil zeggen hoe leuk (of niet) je het wel niet vindt, maar om nou je hele dag uitgebreid te staan doornemen? Dan is een café toch goedkoper, lijkt me? Gelukkig weten Broken Bells op een gegeven moment iedereen stil te krijgen alhoewel ze daardoor wel de prachtige The Angel and The Fool gemist hebben (met fluit solo van Mercer) en The Ghost Inside met hippe handenklapjes.

Praatjes hebben Broken Bells zelf niet nodig om een top avond te serveren aan zijn niet altijd even geduldig luisterende publiek. Maar wat een stem heeft die James Mercer zeg! Alleen daarom al een top avond.

Setlist

Perfect World
The Ghost Inside