Review: Hauschka in Paradiso (27 maart 2014)

Toeval speelt bij de Duitse pianist Volker Bertelmann, beter bekent als Hauschka, een grote rol. Hij lijkt hierbij geïnspireerd te zijn door John Cage, de avangarde muzikant die de geprepareerde piano heeft uitgevonden. Voor de niet kenners: een geprepareerde piano is een piano waarbij op, onder of tussen de hamers en snaren van een piano objecten worden geplaatst. In Hauschka’s geval zijn dit stokjes tussen de hamers, dopjes getapet op de snaren en trommels, tamboerijntjes en andere rinkelende objecten die op snaren worden gelegd tijdens het spelen. Je kunt op deze manier de klank van een piano sterk veranderen en zo een heel nieuw geluid creëren tijdens het spelen van muziek.

IMG_20140327_220912

Hauschka is vanavond in Paradiso om zijn nieuwe album te promoten, Abandoned City. Het heel album is geïnspireerd op willekeurige verlaten steden waar er blijkbaar in de wereld een behoorlijk aantal van zijn. Hij meldt echter al snel dat hij niet precies het album na gaat spelen (gelukkig!), maar gewoon de liedjes als kapstok neemt om te spelen en dan maar te kijken waar hij op uitkomt. Dit loopt uit in een concert van 90 minuten waarin hij vier lange stukken en twee korte ten gehore brengt terwijl hij tussen het spelen door wat sympathiek tegen het publiek praat. Bij het laatste nummer voor de score plukt hij tijdens het spelen langzaam zijn vleugel leeg en het is verbazingwekkend om te zien wat er allemaal verstopt zit binnen het instrument en hoe langzaam de klank van de piano wat meer ‘vertrouwt’ gaat klinken.

Bekent is Hauschka ook wel geworden om zijn spel met een vleugel vol pingpongballen: het hoogtepunt als het gaat om spelen met toeval. Het trakteert ons erop bij het laatste nummer van de avond terwijl de ballen vrolijk over de snaren springen. Al met al is het een bijzonder concert. De muziek is prachtig en Volker Bertelmann is een charmante muzikant. Wat mij betreft verdient Hauschka meer fans, zeker als je naar zijn prachtige album Ferndorf uit 2008 luistert.

Voor de nieuwsgierigen: Hauschka’s Guide to the Prepared Piano