Review: Beyoncé in Ziggo Dome (18 Maart 2014)

Beyoncé. Ik ga het maar meteen bekennen: dit hele review gaat waarschijnlijk een beetje lezen als een liefdesbrief aan mevrouw Beyoncé Knowles (of Mrs. Carter zoals ze zich tegenwoordig graag noemt). Wat een vrouw! Wat een perfectionist! Je kan je alleen maar afvragen hoe haar dagritme eruit moet zien om constant zo’n perfectie aan de dag te leggen. Want dat was de show in Ziggo Dome: perfectie. Vanaf het begin tot het eind is de Mrs. Carter show een grote opeenstapeling van passie en vuur, en zeker ook van groot, groter, grootst.
ImageBeyonce @ tumblr.com Photo Credit: Robin Harper

Zwaartepunt van de avond ligt bij het vorig jaar december onverwacht uitgebrachte album BEYONCE. Net als dit “visual album” is ook de gehele show een muzikaal en visueel spektakel. Beyoncé heeft omzichheen een getalenteerde vrouwenband verzameld die allemaal hun mannetje kunnen staan. Ook de dansers (op een mannelijke tweeling na ook allemaal vrouwen) zien er allemaal prachtig uit en lijken heel veel lol te hebben tijdens de show. Beyoncé wisselt verscheidene keren van outfit: van de kleding uit de clip ***Flawless tot een aan Britney Spears in Toxic doen denkend glitterpakje en alles daar tussenin. Ook op het grote scherm komen tijdens de videointermezzo’s verschillende modecreaties voorbij en het geheel is zeker een lust voor het oog. Het gehele podium wordt optimaal gebruikt met een videoscherm die op en neer gaat en props die tijdens nummers vanuit de vloer oprijzen. Waar je ook stond of zat: het moet een plaatje geweest zijn.

En dan is er natuurlijk ook de muziek. Er zullen mensen zijn die zeggen dat je niet voor de muziek naar een show als die van Beyoncé gaat, maar enkel voor het spectaculair. Er was echter zeker veel te genieten op muzikaal gebied, zeker aangezien de sterk spelende band de liedjes eigenlijk allemaal in een nieuw jasje staken. Dit was zeker niet simpelweg de albums naspelen, maar een nieuwe interpretatie die prima werkte in het geheel en de samenhang van de show, de choreografie en de visuele aspecten op de schermen. En wat kan Beyoncé een strot opzetten. Hoe ze het doet doet ze het, maar het klonk allemaal loepzuiver. De achtergrondzangeressen namen het over als de choreografie te wild werd maar verder werd alles in perfectie live gezongen.

Jammer bij shows als deze is natuurlijk dat de spontaniteit ver te zoeken is. Je krijgt het idee dat elke beweging van te voren is bedacht en Beyoncé spreekt ons tijdens de videointermezzo’s met wat clichés toe, maar nauwelijks tijdens het concert zelf. Enkel tijdens Irreplaceable laat ze het publiek voluit het eerste deel zingen (to the left, to the left) en gaat ze daarna ook het publiek in om handjes te schudden en vooral contact te leggen met de fans (en oh wat lief die huilende fans van geluk om hun heldin te zien!). ***Flawless is net als op het album hét feministische nummer met de woorden van schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie uit de TED Talk groots geprojecteerd op het podium. Natuurlijk kan je hele artikelen schrijven over het wel of niet feministisch zijn van Beyoncé zelf maar als je je als vrouw niet prachtig gewaardeerd voelt naar deze show dan weet ik het ook niet meer.

Beyoncé is momenteel simpelweg de beste in dit genre. De andere dames die om de titel strijden (Rihanna, Lady Gaga, Madonna misschien nog?) zijn lang niet zo stijlvol, zo perfect in de uitvoering en zo zonder smetje op het imago. Een publieke breakdown heeft Beyoncé nog niet gehad. En wel een indrukwekkende collectie hits die niet eens allemaal vanavond voorbij komen. En Destiny’s Child? Die heeft Beyoncé helemaal niet meer nodig. Wat een vrouw!

Setlist
I Been On (Intro)
Run the World (Girls)