Review: Haim in Paradiso (3 maart 2014)

Gister speelden de dames van HAIM in een strak uitverkocht Paradiso in Amsterdam. Aan de zaal te zien bleek al snel dat zij toch al een bijzonder grote schare fanatieke fans om zich heen hebben weten te verzamelen, ondanks dat er pas één album van hun hand uit is. Het is wel te begrijpen waarom. HAIM is namelijk anders. Anders dan weer zo’n leuk meidengroepje die catchy liedjes maakt. De liedjes zijn zeker catchy, maar ze durven er ook een ruige gitaarsolo tegenaan te gooien en eindigen zelfs een nummer op verscheidende drums.

t618

HAIM bestaat uit de gezusters Haim; Danielle, Este en Alana die gedrieën langzaam maar zeker de wereld aan het veroveren zijn met hun muziek. Op plaat klinkt het allemaal wat liever, en het gezang zeker wat mooier, maar op het podium laten ze duidelijk zien dat ze een live band zijn die een zaal makkelijk met zich meekrijgen. Vooral bassiste Este, de hele avond rechts op het podium, heeft een flinke dosis charisma en staat geweldig op te gaan in de muziek. Het merendeel van de vanavond gebrachte nummers eindigen ook met improvisaties en wilde gitaarsolo’s en dat maakt het geheel zeker een deugd om naar te kijken. Het album echt naspelen doen ze enkel bij hun grote hit Forever, maar dat komt mede omdat de hele zaal uit volle borst meezingt.

t606Het concert is helaas veel te kort, mede omdat ze slechts één album achter hun naam hebben, en smaakt naar meer. Ze doen naast een goede Fleetwood Mac cover ook een geweldige cover van de laatste Beyoncé hit, XO met Danielle achter de drums en Este achter de microfoon. HAIM smaakt in ieder geval naar meer.

Setlist
Falling
If I Could Change Your Mind