Review: St. Vincent in Paradiso (15 februari 2014)

Annie Clark van St. Vincent lijkt half marionet en half robot. Zodra ze op het podium naar de microfoon tippelt in haar Victor & Rolf jurk, speciaal gedragen voor Amsterdam (x), met een wilde bos haar wordt het duidelijk dat we een bijzondere avond gaan hebben. Haar hele show beweegt ze op een robotachtige manier, soms synchroon met haar begeleidingsband. Spontaniteit is daarom wel wat ver te zoeken. Naast het gebruikelijke ‘hello Amsterdam’ vertelt Annie vanavond enkel voorbedachte verhaaltjes en lijkt de hele show een grote choreografie. Dit kan enigszins op de irritatiegrens werken, maar ik vond het wel passen bij de St. Vincent die ze de laatste jaren in de media portretteert.

Image

Het draait vanavond natuurlijk om de liedjes. Grote hit Cruel zit al heel vroeg in de setlist en aangezien de hele tour ter promotie van haar nieuwe selftitled album is (uit op 25 februari), speelt ze vanavond ook veel nieuwe liedjes. Dit is pas haar tweede show van de tour dus deze nummers zijn voor iedereen nog heel nieuw. Wat we te horen krijgen beloofd echter zeer veel goeds voor de nieuwe plaat. St. Vincent heeft al drie top platen achter haar naam staan en ook al een bijzondere samenwerking met duizendpoot David Byrne, maar deze nieuwe lijkt zich zeker bij de besten te gaan scharen (voorlopig is de Guardian lyrisch).

Het nieuwe album klinkt wat donker en dreigend en het is knap hoe Annie en haar fabuleuze en strak aangeklede band deze nog onbekende nummers ten gehore brengen en het publiek lekker met zich meekrijgen. Ook speelt Annie op fenomenale manier guitaar: soms als een echte rock goddess en op andere momenten meer als een Miss Roboto. Vooral het midden deel van de setlist loopt heerlijk in elkaar over en enkel vlak voordat de band voor het eerst het podium verlaat raakt de sleur er een beetje in. Met het rustige The Bed herneemt St. Vincent zich echter weer volledig om daarna nog voor een laatste keer te knallen.

tag577

Voorprogramma Glass Animals is ook zeker nog even het noemen waard. Leuke vlotte liedjes die zeker het ontdekken waard zijn. Het is jammer om te zien dat de zaal nog niet uitverkocht is en Annie Clark en haar St. Vincent verdienen zeker meer liefde van het Nederlandse publiek. Wellicht met deze nieuwe plaat?

Setllist
Rattlesnake
Digital Witness